Hidup vs Mati

Apabila seseorang insan yang masih hidup, dia pasti akan lalui warna-warna kehidupan yang bercampur aduk. Adakalanya dua perkara utama yang pasti berlaku:
  1. Pujian
  2. Kritikan / cacian
Tidak dinafikan secara lumrahnya, kebanyakan manusia gemar melihat kelemahan orang lain. Malah apabila mengkritik serta memberikan cacian amatlah sinonim dengan keangkuhan manusia yang memiliki keistimewaan yang lebih baik dari yang lain.

Cuba kita bayangkan seandainya seseorang yang kita mengkritik ataupun menghina pada usia hidupnya. Pernahkah kita berasa puas?

Bila mana insan yang kita perlakukan seperti itu telah tiada lagi (mati). Sudah pasti kita akan berasa menyesal akan perbuatan tersebut. Malah ada yang teresak-esak mengenang kembali kesilapan lepas, walhal pada ketika itu waktu tidak mungkin bisa dibalikkan.

Mengapa semua ini terjadi?


Terciptanya kita sebagai manusia biasa biarpun punya pangkat sehebat mana. Namun, pada hakikatnya kita tidaklah sesempurna yang ada. Hargailah setiap insan yang kita kenali dan yang masih bersama kerna kepergian (mati) mereka sudah pasti tidak akan kembali. Malah jika ada kesalahan secara langsung ataupun tidak, sebaiknya bermaafanlah selagi masih punya waktu yang diberikan-Nya.

posted under |

0 comments:

Newer Post Older Post Home

Utusan Malaysia Online

Sasuke



Blah..blah..blah


Recent Comments